Van all-in-one naar modulair
De afgelopen jaren is het aantal devices waarmee we verbonden zijn met het internet flink toegenomen. Daarmee is ook de wens om een e-commerce site te kunnen bezoeken veranderd. Daar waar voorheen alles draaide om de website zelf, shoppen we nu ook via mobiel, tablets en social kanalen.
Wil je als e-commerce bedrijf snel en adequaat inspelen op deze veranderingen, dan heb je een platform nodig wat dit faciliteert. Vanwege het unieke karakter van een e-commerce organisatie is het daarnaast steeds lastiger geworden om alle specifieke wensen en eisen te borgen in één commerce-oplossing.
Een totaaloplossing, zoals bijvoorbeeld een all-in-one Digital Experience Platform, is altijd een compromis. Een beter passende oplossing is te bereiken door de juiste services te combineren. Dit doe je met best-of-breed Composable Commerce, volgens de definitie van Gartner:
“Een unieke e-commerce-omgeving waarin alle benodigde technologieën zijn gecombineerd,
zodat een bedrijf zijn missie en doelen kan realiseren”.
Wat is Composable Commerce?
Composable Commerce is een strategie waarbij de IT-architectuur wordt ingericht door verschillende services te combineren tot één e-commerceomgeving. Waar een all-in-one of traditionele commerce-oplossing alles biedt met het nadeel dat niet alles even goed bij jouw organisatie past, selecteer je in een Composable Commerce oplossing zelf alle services. Met deze best-of-breed aanpak creëer je jouw ideale platform.
Al deze services worden middels API's aan elkaar gekoppeld. Veranderen de inzichten of wensen voor een specifieke service? Dan verwissel je deze voor een ander zodat dat daarmee het hele platform vervangen moet worden.
Best-of-breed services
In een Composable Commerce architectuur kies je zelf de services uit. Zo kan de architectuur worden opgebouwd uit de best passende services. Combineer services welke commerce functionaliteit bieden zoals cart en checkout met catalogus en voorraad beheer, content management, zoek functionaliteit, merchandising, formulieren en personalisatie.
Laat je goed adviseren over alle details van iedere service door een partner met ervaring in het samenstellen van Composable Commerce omgevingen. Een juiste selectie van services vereist dat je tot op de kleinste details weet waar iedere service aan moet voldoen.
Voordelen van Composable Commerce
Deze relatief nieuwe manier van het inrichten van je IT-architectuur zorgt voor een aantal belangrijke voordelen in vergelijking met traditionele commerce oplossingen. Deze technologie levert je:
Flexibiliteit
Je bent niet langer gevangen in een all-in-one platform waarvan het vervangen van een component een grote impact heeft op je organisatie. Je bepaalt zelf welke services je aansluit of vervangt.
Schaalbaarheid
Cloud-services zijn per definitie schaalbaar en maken piekmomenten als Black Friday veel minder impactvol.
Wendbaarheid
Door bijvoorbeeld toenemende groei in het aantal klanten of de wens om segmentatie toe te passen veranderen de eisen aan een specifieke service. Je kunt deze nu veel sneller vervangen voor een beter passende oplossing. Hetzelfde geldt voor het adopteren van een nieuwe service ter aanvulling van je Composable Commerce platform.
Minder vendor lock-in
In tegenstelling tot een all-in-one DXP ben je niet afhankelijk van één leverancier. Je kiest voor iedere service de leveranciers die het beste bij je passen. Door het vervangen van een service van een leverancier komt de rest van je platform niet in gevaar.
Innovatie
Deze modulaire aanpak geeft je de ruimte om snel te experimenteren met nieuwe features en tools.
Alleen de beste tools
Je bent niet langer beperkt door het compromis dat je sluit met een all-in-one oplossing maar kiest de beste tools voor jouw specifieke situatie.