Retailers en bezoekers willen beiden een vlekkeloze experience
De Black Friday-periode is voor retailers een cruciaal moment, met name voor e-commercebedrijven. Dit jaarlijkse evenement trekt een enorme stroom klanten aan die op zoek zijn naar aantrekkelijke kortingen en aanbiedingen. Voor een succesvolle Black Friday is een vlekkeloze uitvoering van essentieel belang, omdat elke verstoring of vertraging direct invloed kan hebben op de klanttevredenheid en de verkoopresultaten.
In dit artikel laten we je de impact zien van Black Friday voor grote retailers op een all-in-one commerce oplossing met een architectuur gebaseerd op (virtuele) servers.
Een probleem op het gebied van beschikbaarheid, laadtijden of systeemstoringen kan niet alleen leiden tot verloren omzet, maar ook de reputatie van het bedrijf schaden. Daarom is een grondige voorbereiding en een goed gecoördineerde uitvoering nodig om te zorgen voor een soepele en winstgevende Black Friday-periode.
Hoe bereiden retailers zich nu voor?
Tegenwoordig is Black Friday allang niet meer beperkt tot die ene dag. Deze periode van kortingen en aanbiedingen duurt langer dan een week met presales acties en vroege kortingen. Om je niet te hoeven teleurstellen zijn er de kortingen direct na Black Friday voor iedereen die eerdere deals gemist heeft.
Veel retailers beginnen daarom in september al met de voorbereidingen voor de jaarlijkse Black Friday-periode. Gedurende deze periode is de concurrentie enorm. Wanneer jouw concurrent eerder begint met de Black Friday-campagne, moet je als retailer snel kunnen reageren.
Extra servers plaatsen
En dat begint met ervoor zorgen dat je tijdens deze periode de vaak enorme extra hoeveelheid bezoekers aan kan. Om dit te garanderen wordt het aantal Front End-servers op het huidige platform flink op te schalen. Deze servers moeten allemaal worden gekloond en getest. Dit is handmatig werk en kost daardoor veel tijd. Door deze voorbereidingen wordt het in de aanloop naar Black Friday lastig om wijzigingen op het platform door te voeren.
Personalisatie uitschakelen
Maar daar blijft het niet bij. Om de belasting op het platform te verminderen worden functionaliteiten zoals Personalisatie op pagina's of pagina-onderdelen uitgeschakeld. Daarnaast wordt de caching op het platform uitgebreid en verlengd. Dit houdt in dat caching op pagina's en verzoeken, die normaal niet worden gecachet of slechts kort worden gecachet, wordt uitgebreid. Terugkerende bezoekers krijgen daardoor sneller een eerder bezochte pagina geserveerd. Hoewel dit zorgt voor snellere laadtijden, kan het uitschakelen van personalisatie ervoor zorgen dat bezoekers geen gepersonaliseerde variant van een pagina aangeboden krijgen. Dit kan ten koste gaan van de relevantie en de gebruikerservaring.
Belasting monitoren
Tijdens de Black Friday-periode monitoren veel retailers voortdurend de belasting op het platform. Dit gebeurt zowel om te bepalen of extra servers nodig zijn als om te controleren of andere onderdelen van de architectuur, zoals de databases, de belasting kunnen aan. Het opschalen is een handmatige actie. Als er problemen worden geconstateerd, moeten software-updates handmatig over alle servers worden uitgerold.
Communicatie is extra belangrijk
Communicatie tussen het IT-team en de productmanagers is in deze periode belangrijker dan ooit. Verlaagt een concurrent de prijzen op een hele productgroep? Dan zal een retailer wellicht willen volgen en moeten er duizenden updates op het platform uitgevoerd worden. Wordt een extra campagne ingezet? Dan kan de belasting op het platform nog verder toenemen.
Hoe werkt dit met Composable Commerce?
Hoewel de huidige aanpak voor veel retailers een tijdelijke oplossing biedt tijdens de drukke Black Friday-periode, zijn er grote voordelen te behalen met een platform dat beter schaalbaar is. Een nieuw platform op basis van een composable architectuur kan hierin voorzien. Zo'n platform is gebouwd met cloudservices die specifiek zijn ontworpen om mee te schalen met de vraag. Elke service vervult een specifieke taak, zoals het leveren van e-commercefunctionaliteit, content, afbeeldingen of zoekfunctionaliteit. Door voor deze architectuur te kiezen, kunnen retailers niet alleen de operationele belasting verlagen, maar ook een snellere, responsievere en robuustere klantbeleving bieden, wat de kans op een vlekkeloze Black Friday-periode aanzienlijk vergroot.
Meer weten?
Benieuwd naar hoe een Composable Commerce architectuur jou als retailer wendbaarder maakt en bijdraagt aan een succesvolle Black Friday-periode? We vertellen je er graag meer over.