4 Belangrijke stappen bij de overstap naar Composable Commerce

Overstappen naar Composable Commerce? Neem dit in overweging.

In het artikel 'Wat is Composable Commerce?' hebben we al even stilgestaan bij de voordelen van Composable Commerce: deze vorm van MACH-architectuur biedt flexibiliteit, schaalbaarheid, beperkte vendor lock-in, en verbluffend snelle prestaties. Hierdoor kan het zeer interessant zijn om over te stappen. 

Overweeg je de overstap naar een Composable Commerce architectuur? De vier stappen hieronder helpen je om de adoptie van Composable Commerce in jouw organisatie te vergemakkelijken. We zetten ze voor je op een rijtje: 


Doe je huiswerk

Om succesvol over te stappen is het verstandig om hiervoor een plan te formuleren. Begin met uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden en valkuilen en ontwikkel een strategie voor de overstap. Ieder bedrijf is uniek dus gebruik jouw specifieke bedrijfsbehoeften om te bepalen in welke mate je Composable wilt gaan en de juiste volgorde van stappen om daar te komen.


Eén voor allen, allen voor één

Met de overstap naar Composable Commerce verander je niet alleen je technologie maar ook de mindset van je bedrijf. Om de overstap te laten slagen is het van belang dat iedereen binnen je organisatie hierbij betrokken is en input kan leveren. De transformatie naar een modulaire architectuur gaat veel verder dan alleen de IT-afdeling. Denk bijvoorbeeld aan de verandering die dit zal hebben voor productontwikkeling of hoe content editors straks richting klanten communiceren. De omschakeling van content produceren en plaatsen op een specifieke webpage naar een centrale contenthub waar alle content items worden opgeslagen is een grote verandering voor content editors. Door met het hele bedrijf gezamenlijk dit project aan te vliegen maak je er een succes van. 


Laat kennis groeien

Zorg ervoor dat medewerkers de kennis opbouwen van een Composable architectuur. Alleen met diepgaande kennis van wat een modulaire architectuur inhoudt en wat er bij een overstap komt kijken kun je het succes van dit project garanderen. Als deze kennis enkel leeft bij een beperkte groep binnen je organisatie is het lastig anderen mee te krijgen en ga je mogelijke uitdagingen over het hoofd zien. 


Stap voor stap

Overstappen naar Composable Commerce hoeft niet met een 'big bang' waarmee je in één keer alles omzet van monoliet naar modulair. Dat tempo bepaal je zelf, waardoor je er een geleidelijk proces van kan maken. Kies eerst één functionaliteit en zet deze om. Bouw ervaring op, kweek vertrouwen en zet dan de volgende functionaliteit om. Zo blijf je in controle over het proces en bepaal je zelf in welk tempo je de overstap maakt. 


Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het bepalen van de juiste volgorde voor de overstap naar Composable Commerce? Of wil je meer weten over de ideale aanpak voor jouw bedrijf? We staan voor je klaar

Meer over platformen 

Wat is Composable Commerce?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

Wat is een MACH-architectuur?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

De verschillen tussen All-In-One en Composable Commerce

Hoe weet je welk platform bij jou past?

Lees verder >

Meer over Composable Commerce

8 redenen om over te stappen

Waarom bedrijven kiezen voor een Composable platform.

Lees verder >

Het belang van performance voor retailers

De kleinste veranderingen hebben grote impact.

Lees verder >

Probleemloos opschalen tijdens Black Friday

Leer hoe een Composable platform cruciale momenten opvangt.

Lees verder >

Onze e-commerce specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw e-commerce platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Online marketing specialist