Hoe manage je een succesvol Composable Commerce project?

Aviva Solutions realiseert al jaren e-commerce oplossingen. We werken vaak met All-in-One platformen zoals Sitecore en Kentico, maar bouwen ook steeds vaker Composable Commerce platformen. Deze type platformen spelen in op verschillende behoeften, waardoor het belangrijk is helder te hebben wat je van je platform verwacht. Een All-In-One wordt vaak gezien als een iets beperkter maar gebruiksvriendelijker platform, terwijl Composable Commerce meer inspeelt op personalisatie en schaalbaarheid. Grote bedrijven, die vaker veranderende behoeften hebben, halen daarom vaak meer voordeel uit een Composable Commerce platform.   

 

Zijn er nog belangrijke verschillen bij een Composable Commerce project, waar je als projectmanager rekening mee moet houden?  Het korte antwoord is: ja, er zijn zeker verschillen. We zetten vier belangrijke aandachtspunten op een rij. 


1: De juiste vendors selecteren 

Het traject om de juiste services uit te kiezen maakt een groot verschil in de projectplanning. In tegenstelling tot de keuze voor een All-in-One platform, waarbij de vendor (en daarmee de architectuur) direct bekend zijn, moet na de keuze voor een Composable platform eerst nog de vendors en services geselecteerd worden en de architectuur bepaald worden. Dit betekent dat deze twee platformen een ander (voortraject hebben.  

De serviceselectie wordt gebaseerd op de functionele en non-functionele eisen die gelden voor het totale commerce platform. Om dat te kunnen doen, worden de eisen verdeeld per service type (zoals commerce of search) en maken we per service type een short list – een selectie van vendors die aan alle eisen voldoen.  Daarna bekijken we de shortlist van services in detail en bepalen we in welke mate zij passen bij de eisen van de klant. In dit proces worden ook de interne gebruikers bij onze klant betrokken, zoals marketeers of product managerszodat we zeker weten dat de services die zij gaan gebruiken ingericht kunnen worden op een manier die zij prettig vinden.  

Je hebt zelf dus volledige controle over de inrichting van je platform. Het voordeel is dat deze aanpak tot beter onderbouwde keuzes voor de services leidt, en het platform altijd perfect past bij je unieke wensen. 


2Meer aandacht voor architectuur en integratie

Omdat een Composable architectuur niet vooraf bepaald is, vergt het daarom meer aandacht in het begin. Een Composable platform bestaat over het algemeen uit meerdere headless services, een eigen front-end, en integraties tussen de diverse services.  We zullen dus eerst moeten bepalen hoe alle services efficiënt met elkaar geïntegreerd kunnen worden. Dit moet per service geëvalueerd en geïmplementeerd worden, waardoor het belangrijk is om vroeg in het project helderheid te krijgen over de totale architectuur. Om het platform te gaan bouwen, werken we eerst de belangrijkste functionele- en kwaliteitseisen uit. Zodra we die helder hebben, kunnen we dat framewerk gaan invullen. Dat geeft houvast tijdens het project. 


3: Meer partijen, meer communicatie 

Omdat een Composable platform normaliter uit meerdere services bestaat, hebben we voor de planning en afstemming binnen het project dus te maken met meerdere partijen. Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat deze partijen gespecialiseerd zijn op hun gebied en dat vraagstukken daardoor altijd heel gericht besproken kunnen worden. Tegelijkertijd moet je als projectmanager wel rekening houden met meer partijen, die allemaal een effect op de projectplanning kunnen hebben. Dit vergt afstemming met meerdere support engineers, op verschillende communicatiekanalen, met allemaal een andere werkwijze en support organisatie 

Praktijkvoorbeeld: in één van onze commerce projecten hebben we te maken met partijen voor o.a. commerce, search & merchandising, front-end delivery, content management en digital asset services. En met allemaal schakelen we anders, via Slack, Teams, Zoom, Google Meet en vendor specifieke portals. Dat vergt aandacht binnen het project om alle openstaande vragen te overzien en de juiste personen in de juiste calls te krijgen.

4: Training van gebruikers: meer systemen 

Het voordeel van een Composable platform is dat enkel de services die belangrijk zijn voor de bedrijfsprocessen van de klant geselecteerd worden. Dit in tegenstelling tot een All-In-One oplossing waarin functies aanwezig kunnen zijn, die nooit gebruikt worden en het gebruik van het platform daardoor potentieel ingewikkelder maken 

Het nadeel van een Composable platform is echter wel dat iedere service een eigen dashboard heeft om het te onderhouden. Eindgebruikers zullen daarom –waar nodig– in meerdere systemen getraind moeten worden. Hou hier in de projectplanning voldoende rekening mee.  


Conclusie 

Uit de voorgaande voorbeelden blijkt al dat een Composable commerce project een ander zwaartepunt krijgt dan een All-In-One project. Er ligt meer nadruk op het eerste deel van het project, waarin services worden geselecteerd en de architectuur wordt opgesteld. Daarnaast hebben we tijdens het project te maken met meerdere partijen, waarmee we regelmatig afstemmen en waarvan we ook qua planning afhankelijk kunnen zijn. Verandert daarmee de projectaanpak volledig? Nee, zeker niet. Maar wees bewust van deze verschillen.  


Meer weten?

Eens klankborden over de aanpak van een Composable project? Neem contact met ons op!

Meer over platformen 

Wat is een MACH-Architectuur?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

Wat is Composable Commerce?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

De verschillen tussen All-In-One en Composable Commerce

Hoe weet je welk platform bij jou past?

Lees verder >

Meer over Composable Commerce

8 redenen om over te stappen

Waarom bedrijven kiezen voor een Composable platform.

Lees verder >

4 belangrijke stappen bij de overstap

Waar je rekening mee moet houden bij de overstap.

Lees verder >

Probleemloos opschalen tijdens Black Friday

Leer hoe een Composable platform cruciale momenten opvangt.

Lees verder >

Onze e-commerce specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw e-commerce platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Online marketing specialist