Zo blijf je concurrenten voor in e-commerce

In de snel veranderende wereld van online retail is het voor een webshop van cruciaal belang om snel en flexibel te kunnen reageren op veranderingen in de markt. Concurrenten passen continu hun prijzen aan, lanceren nieuwe functionaliteiten en verbeteren de gebruikservaring om klanten aan zich te binden. 

In dit artikel laten we je zien dat om concurrerend te blijven, webshops niet alleen in staat moeten zijn deze veranderingen te signaleren, maar er ook direct op kunnen inspelen. Een proactieve houding en een flexibel platform zijn de sleutel tot succes in een omgeving waar klantvoorkeuren en technologie voortdurend evolueren. Op basis van onze ervaringen en klantwensen geven we je een paar voorbeelden waarom het belangrijk is om snel te reageren op acties van concurrenten en hoe je de implementatie van jouw webshop daarop kunt voorbereiden.


Prijsverlaging

Een productmanager beschikt over verschillende tools en methoden om te signaleren wanneer een concurrent een prijsverlaging doorvoert. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van marktanalysetools, die via een dashboard meldingen geven. Vervolgens wordt de situatie van de concurrent geanalyseerd: hoe groot is de prijsdaling, op welke producten is deze van toepassing, is de prijsverlaging tijdelijk of structureel, en is deze op alle verkoopkanalen doorgevoerd? Op basis van deze analyse wordt bepaald of het noodzakelijk is om zelf ook de prijzen te verlagen, en zo ja, voor welke termijn en op welke manier.

Als wordt besloten om de prijs te verlagen of een promotiecampagne te starten om de concurrentie te volgen of zelfs te overtreffen, is het belangrijk dat deze wijzigingen snel kunnen worden doorgevoerd, zowel in fysieke winkels als op het online platform. Om dergelijke aanpassingen efficiënt op grote schaal door te voeren, moet vanaf het begin bij het opzetten van de architectuur van het platform rekening worden gehouden met het snel kunnen aanpassen van product- en prijswijzigingen voor grote aantallen producten. 

Op online platformen met een grote catalogus zal het doorvoeren van deze product aanpassingen wellicht enkel 's nachts mogelijk zijn of meerdere uren in beslag nemen. Als bij het opzetten van de architectuur echter al rekening gehouden wordt met deze vereisten, dan is het mogelijk om een dergelijke prijsverlaging binnen enkele minuten door te voeren. Deze snelheid zal de concurrentiekracht van de retailer aanzienlijk versterken. Door gebruik te maken van een goed ontworpen composable architectuur, en bij de keuze van services rekening te houden met deze prestatie-eis, is deze snelheid inmiddels haalbaar gebleken.


Nieuwe features, blijf de concurrent voor

Verbeteringen in de gebruiksvriendelijkheid van een online platform kunnen een directe impact hebben op de klanttevredenheid en conversieratio’s. Denk bijvoorbeeld aan het vereenvoudigen van het afrekenproces, het verbeteren van de zoekfunctie of het verbeteren van de mobiele versie voor een soepelere gebruikerservaring op smartphones. Het is cruciaal dat verbeteringen snel worden doorgevoerd, omdat de concurrentie in e-commerce heel groot is. Als klanten een trage of frustrerende ervaring hebben, klikken ze snel weg naar een concurrent. Door snel te kunnen inspelen op feedback en technische innovaties, blijft een webshop niet alleen relevant, maar wordt ook de kans vergroot dat klanten terugkeren voor herhaalaankopen.

Het snel implementeren van verbeteringen in een groot online platform vereist een goed gecoördineerde aanpak. Na de ontwerpfase is het essentieel om een gestroomlijnd proces te hebben voor ontwikkeling, testen en uitrol. Agile methodologieën en continue integratie kunnen hierbij helpen, zodat teams snel kunnen reageren op feedback en aanpassingen kunnen doorvoeren zonder al te veel vertraging. 

Ons voorstel is altijd om nieuwe online platformen met deze gedachte op te zetten. Streef naar een korte ontwikkelcyclus voor de ontwikkelaars, waarbij wijzigingen in de code binnen 10 seconden zichtbaar zijn op hun lokale versie van de website. Zorg daarnaast dat de code van alle ontwikkelaars automatisch geïntegreerd en uitgerold wordt naar de testomgeving. Dit verkort de tijd tussen ontwikkeling en implementatie, waardoor we sneller nieuwe functies aan de business kunnen opleveren. Tenslotte garandeert het geautomatiseerde testproces een snelle en grondige controle van de kwaliteit van de wijzigingen.


Wat zijn jouw specifieke wensen?

Heb jij specifieke wensen die van groot belang zijn voor jouw e-commerce platform? We komen graag met je in gesprek over hoe je deze al voor de implementatie kunt borgen in je architectuur.

Onze Commerce Specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw commerce-platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Online marketing specialist