Data-science-organisatie Shign helpt organisaties bij het verbeteren van werk- en leefomgevingen door een zelfontwikkelde tooling. Binnen zeer korte tijd wilde Shign haar bestaande website omzetten naar een professioneel en toekomstbestendig CMS, met een redesign van de voorkant van de site. De vernieuwde website moest het onder meer mogelijk maken om snel veel kennis en cases te publiceren, zodat Shign de toegevoegde waarde van haar unieke en complexe onderzoeksmethode kan aantonen.
Vanwege de tijdsdruk verkortten we onze gebruikelijke creatieve sessie. Zo brachten we snel en doeltreffend de doelgroep, customer journey, communicatiestijl en identiteit van Shign in kaart. Op basis daarvan maakten we een MVP voor de home- en over-ons-pagina’s. Terwijl die al live gingen, voegden we de andere functionaliteiten toe, zoals de webshop, blogpagina en cases-carrousel.
Nadat Shign ons ontwerp had goedgekeurd, slaagden we erin om binnen vijf werkdagen een nieuwe website neer te zetten, inclusief gevuld CMS, gestylde componenten en voltooid deploymentproces. We kozen voor een headless CMS, zodat content op meerdere kanalen tegelijk inzetbaar is. Daarnaast namen we het beheer van Shigns onderzoekstooling over: een app en backend-applicatie
Bezoekers informeren en enthousiasmeren om klant te worden, dat is het doel van Shigns website. In de oude situatie lukte dat niet altijd even goed. Daarvoor was meer structuur en een krachtigere boodschap nodig. We begonnen daarom met onderzoeken welke informatie een gebruiker precies nodig heeft om een weloverwogen keuze te maken. Op basis daarvan besloten we het verhaal van Shign op een getrechterde wijze te vertellen: van algemeen naar specifiek. Dit maakt snel duidelijk wat Shign precies voor je kan betekenen. Cases van succesverhalen ondersteunen de boodschap. Met die verheldering en de laatste stap van het UX-design, het contactblok, stimuleren we een verhoging van de conversie.
Paginalaadtijd wordt steeds belangrijker. Niet alleen om te voorkomen dat ongeduldige bezoekers je site wegklikken, maar ook voor je positie in de zoekresultaten van Google. Daarom kozen we voor statische hosting. Hierbij staat de webpagina in de cache van de server en wordt alle content in één keer ingeladen als je de pagina bezoekt. Bij een traditioneel CMS met dynamische hosting wordt de content daarentegen ter plekke opgebouwd. Dat heeft als voordeel dat je de content kunt aanpassen aan de specifieke bezoeker, maar de laadtijd is langer. De vernieuwing leverde een enorme verbetering van de performancescore op: de lighthousescore ging van 28 procent bij de oude website, naar maar liefst 100 procent bij de nieuwe.
Bij Aviva Solutions volgen we de technologische ontwikkelingen uiteraard op de voet. De JAMstack-aanpak is daar een voorbeeld van, en als je het ons vraagt is het de toekomst van webdevelopment. Bij JAMstack komen JavaScript, API’s en Markup (de M uit HTML) samen, met als voordeel dat de ontwikkeling van de frontend onafhankelijk is van die van de backend. Hiermee bespaar je een hoop tijd, omdat de frontend-developers niet meer hoeven te wachten tot de backenders klaar zijn. In dit JAMstack-project bestond het pakket uit het headless CMS Kentico Kontent, het JavaScript-framework GatsbyJS & React en het contentdeliverynetwerk Netlify. Dat maakte het mogelijk om binnen vijf werkdagen een productiewaardige site neer te zetten.
Herken je jezelf in de uitdaging van Shign? Of overweeg je een overstap naar een headless CMS? We helpen je graag verder. Bel ons op 071-710 74 74 of stuur het formulier in.