Commerceplatform voor Griekse retailgigant

Het Resultaat

Het ambitieuze Plaisio wilde een nieuw omnichannel B2C e-commerceplatform. En daarmee digital marketing, personalisatie en marketing automation beter inzetten. Om zo een groter marktaandeel in hun competitieve branche (met concurrenten als MediaMarkt) veilig te stellen.

De livegang vond plaats tijdens een grote campagne met voortdurend zo’n tweeduizend actieve gebruikers, waar dat er normaal gesproken gemiddeld zevenhonderd zijn. Het nieuwe platform doorstond de test overtuigend. Ook scoorde Black Friday 2019 aanmerkelijk beter dan voorgaande jaren, met een significante stijging van zowel online orders als omzet.

Ook de lancering van het nieuwe platform was kenmerkend voor de competitieve markt waarin Plaisio opereert: tijdens een grote back-to-schoolcampagne met veel lastminute-prijswijzigingen. De site doorstond deze test met vlag en wimpel.

Het logo van Plaisio, de naam van het bedrijf in dikgedrukte zwarte letters, waarvan de 'O' vervangen is door een rode stip.

Bezoekers

Producten

50 miljoen per jaar 

35.000

Conversie

+30%

Tooling

Sitecore, Mercury E-commerce, Azure (IaaS)

Website

https://plaisio.gr 

plaisio-mobile

“Net als hun ruime ervaring sloot ook de projectaanpak van Aviva goed aan bij onze verwachtingen.”

- Socrates Fotiou, Manager Information Systems van Plaisio 

De Full Service aanpak: Think, Create, Evolve


Als Sitecore-expert en Full Service Digital Agency hebben wij Plaisio door het hele proces bijgestaan. Vrijwel al onze disciplines kwamen aan bod: specificatie, infrastructuur, architectuur, inrichting, integratie, concept-design, Sitecore-development, frontend-development en het opzetten van het gehele ontwikkelplatform inclusief regressie- en performancetesten. Ook hebben we Plaisio’s eigen developers getraind, zodat zij zelf comfortabel en effectief met hun CMS kunnen werken.

We begonnen met een gecombineerd analyse- en kennismakingstraject van een week op het centrale distributiecentrum van Plaisio, net buiten Athene. Daar onderzochten we de infrastructuur, marketingsystemen en het applicatielandschap waarmee het nieuwe platform moest integreren. Ook hielden we Plaisio’s werkwijze tegen het licht en gingen we uitgebreid in op de gewenste functionaliteiten, het design en de implementatie daarvan. Dit resulteerde in een goed gevulde backlog, de blauwdruk voor het project. 

We vertaalden Plaisio’s wensen en user stories naar een bijzonder uitdagend pakket van eisen. De realisatie vroeg om veel maatwerk en ingrijpende aanpassingen, zowel in Mercury als Sitecore zelf. Naast de Griekse developers van Plaisio, die we hiervoor trainden, waren ook designers van een Engels bureau betrokken bij dit grensoverschrijdende project.

Lees hier meer over onze aanpak.

600.000 productkenmerken

600.000 kenmerken

We liepen tegen het maximale aantal productkenmerken aan dat Sitecore kan toepassen. De productcatalogus van Plaisio is dermate omvangrijk, dat verschillende productgroepen samen goed zijn voor ruim duizend productkenmerken. Meer dan Sitecore kon faciliteren. De oplossing die Sitecore hiervoor ontwikkelde had gevolgen voor de architectuur, wat wel aangeeft hoe ingrijpend de aanpassingen waren.

De grootste uitdaging: een enorme productcatalogus


Doordat Plaisio in een enorm competitieve markt opereert, zijn de eisen die zij aan een e-commerceplatform stellen bijzonder hoog. Zo hoog, dat we de grenzen van het technisch haalbare moesten verleggen.

We liepen tegen het maximale aantal productkenmerken aan dat Sitecore kan toepassen. De productcatalogus van Plaisio is dermate omvangrijk, dat verschillende productgroepen samen goed zijn voor ruim duizend productkenmerken. Meer dan Sitecore kon faciliteren. De oplossing die Sitecore ontwikkelde had gevolgen voor de architectuur, wat wel aangeeft hoe ingrijpend de aanpassingen waren. 

Een ander voorbeeld: om mogelijk te maken dat campagnes in Mercury dezelfde dag nog live kunnen, moesten we zelfs terug naar de tekentafel. Een verstrekkende wijziging, maar wel eentje die Mercury nog waardevoller maakt als accelerator voor Sitecore. Door meermalen de grens van het technisch haalbare te verleggen, hebben we Mercury verder doorontwikkeld en is het ons gelukt om de Sitecore-omgeving te laten voldoen aan de complexe wensen en eisen van Plaisio. Daar profiteren ook andere bedrijven dan Plaisio van.

Het team van Plaisio en Aviva Solutions na de livegang

Een sterk platform met sterke tools: Sitecore en Mercury


Met grote ambities en hoge eisen voldoet alleen het beste van het beste. Plaisio was met Sitecore in gesprek over een nieuw Commerce-platform, vooral vanwege de mogelijkheden op het gebied van personalisatie en marketing automation. Ook zagen de Grieken de flexibiliteit die Sitecore biedt als een voordeel ten opzichte van vergelijkbare platformen. Concurrenten waren onder meer IBM WebSphere en SAP Hybris. Beide bestaan uit losse modules die onderling gegevens uitwisselen, wat ze complexer en een stuk minder flexibel maakt dan Sitecore.

Alleen het feit dat Sitecore Commerce helemaal van de grond af moest worden opgebouwd schrok Plaisio af. Mercury, onze zelf ontwikkelde Sitecore Commerce-accelerator, bood uitkomst. Hiermee versnel je de ontwikkeltijd van een nieuw e-commerceplatform aanzienlijk. De accelerator biedt bovendien kant-en-klare features als wishlists, facet-filtering, productvergelijkingen, productbundels en nog veel meer. In combinatie met onze bewezen Commerce-expertise was dit de reden dat de ambitieuze retailgigant, op voorspraak van Sitecore, voor ons koos

Plaisio valt in de prijzen tijdens E-vision 2023

"We zijn er erg trots op dat wij de strategische partner van Plaisio zijn en ervaren deze awards ook als waardering voor het mooie werk wat we voor Plaisio verrichten. Dat dit ons 4de award winning platform is laat wel zien dat onze aanpak werkt."

- Bart Hoppe, CEO van Aviva Solutions

En hoe gaat het nu?


Het nieuwe platform presteerde direct enorm goed, en bleef daarna ook een krachtige tool die Plaisio’s doelen nog steeds ondersteund. Tijdens E-volution 2023, een jaarlijks evenement dat onderscheidende e-commerce best practices beloont, viel Plaiso flink in de prijzen. Met 17 onderscheidingen waren ze dé grote winnaar van de avond. Lees hier meer over de avond.

De volgende stap is de vernieuwing van het B2B platform middels een Composable platform, waar we binnenkort meer over kunnen vertellen.

Bel of mail ons

Meer weten over een nieuw e-commerce platform? Bel ons op 071-710 74 72 of stuur het formulier in dan nemen we contact met je op.