Het ambitieuze Plaisio wilde een nieuw omnichannel e-commerceplatform. En daarmee digital marketing, personalisatie en marketing automation beter inzetten. Om zo een groter marktaandeel in hun competitieve branche (met concurrenten als MediaMarkt) veilig te stellen.
We namen Plaisio bij de hand en vertaalden wensen en user stories naar een bijzonder uitdagend pakket van eisen. De realisatie vroeg om veel maatwerk en ingrijpende aanpassingen, zowel in Mercury als Sitecore zelf. Naast de Griekse developers van Plaisio, die we hiervoor trainden, waren ook designers van een Engels bureau betrokken bij dit grensoverschrijdende project.
De livegang vond plaats tijdens een grote campagne met voortdurend zo’n tweeduizend actieve gebruikers, waar dat er normaal gesproken gemiddeld zevenhonderd zijn. Het nieuwe platform doorstond de test overtuigend. Ook scoorde Black Friday 2019 aanmerkelijk beter dan voorgaande jaren, met een significante stijging van zowel online orders als omzet.
Bezoekers
Producten
50 miljoen per jaar
35.000
Conversie
+30%
Tooling
Sitecore, Mercury E-commerce, Azure (IaaS)
Website
Met zulke grote ambities en hoge eisen voldoet alleen het beste van het beste. Plaisio was met Sitecore in gesprek over een nieuw Commerce-platform, vooral vanwege de mogelijkheden op het gebied van personalisatie en marketing automation. Ook zagen de Grieken de flexibiliteit die Sitecore biedt als een voordeel ten opzichte van vergelijkbare platforms. Concurrenten waren onder meer IBM WebSphere en SAP Hybris. Beide bestaan uit losse modules die onderling gegevens uitwisselen, wat ze complexer en een stuk minder flexibel maakt dan Sitecore.
Alleen het feit dat Sitecore Commerce helemaal van de grond af moest worden opgebouwd schrok Plaisio af. Mercury, onze zelf ontwikkelde Sitecore Commerce-accelerator, bood uitkomst. Hiermee versnel je de ontwikkeltijd van een nieuw e-commerceplatform aanzienlijk. De accelerator biedt bovendien kant-en-klare features als wishlists, facet-filtering, productvergelijkingen, productbundels en nog veel meer. In combinatie met onze bewezen Commerce-expertise was dit de reden dat de ambitieuze retailgigant, op voorspraak van Sitecore, voor ons koos.
We liepen tegen het maximale aantal productkenmerken aan dat Sitecore kan toepassen. De productcatalogus van Plaisio is dermate omvangrijk, dat verschillende productgroepen samen goed zijn voor ruim duizend productkenmerken. Meer dan Sitecore kon faciliteren. De oplossing die Sitecore hiervoor ontwikkelde had gevolgen voor de architectuur, wat wel aangeeft hoe ingrijpend de aanpassingen waren.
Als Sitecore-expert en fullservicebureau was het onze taak om Plaisio bij de hand te nemen. Vrijwel al onze disciplines kwamen aan bod: specificatie, infrastructuur, architectuur, inrichting, integratie, concept-design, Sitecore-development, frontend-development en het opzetten van het gehele ontwikkelplatform inclusief regressie- en performancetesten. Ook namen we het opleiden van Plaisio’s eigen developers voor onze rekening, zodat zij zelf met het CMS uit de voeten kunnen. Lees hier meer over onze aanpak.
Ook de lancering van het nieuwe platform was kenmerkend voor de competitieve markt waarin Plaisio opereert: tijdens een grote back-to-schoolcampagne met veel lastminute-prijswijzigingen. De site doorstond deze test met verve.
Meer weten over een nieuw e-commerce platform? Bel ons op 071-710 74 72 of stuur het formulier in dan nemen we contact met je op.