Alles draait tegenwoordig om het leveren van een zo sterk mogelijk user experience voor je bezoekers, klanten of leden. Waar je jaren geleden nog kon volstaan met alleen een cms om je content te beheren, is het nu hard werken om te blijven voldoen aan de verwachtingen die bezoekers hebben.
Sterke merken met een tegenvallende online user experience worden voorbij gestreefd door concurrenten die intuïtieve sterke online belevingen inzetten om bezoekers te binden.
Gebruik maken van een digital experience platform is een van de manieren waarop je als organisatie een betere user experience kunt bieden aan je bezoekers. Maar wat is een digital experience platform? Gartner zegt:
"A digital experience platform (DXP) is an integrated set of core technologies that support the composition, management, delivery and optimization of contextualized digital experiences".
Oftewel, het kunnen combineren van contentmanagement, digital marketing en e-commerce vanuit één platform teneinde de beste mogelijke user experience te leveren aan je bezoekers. Omdat je met een DXP beschikt over first party data die anders verspreid is over verschillende systemen, kun je deze inzichten inzetten om relevante, gepersonaliseerde en vloeiende belevingen te bieden aan iedere unieke bezoeker.
Denk bijvoorbeeld aan het personaliseren van content afgestemd op buyer personas of individuele bezoekers op basis van data die je zelf hebt verzameld binnen je platform.
Vanwege de combinatie tussen contentmanagement, krachtige digital marketing features en e-commerce is een DXP voor zeer veel bedrijven een uitstekende oplossing. Aan de ene kant zie je bedrijven die voorheen op Wordpress of Umbraco platformen zaten en meer uit hun online platform willen halen. Aan de andere kant maken ook veel organisaties die gefrustreerd zijn met de complexiteit van hun enterprise solution zoals Sitecore de overstap maken naar een DXP.
Uiteindelijk willen de meeste organisaties 'gewoon' een platform dat er mooi uit ziet, snel is en eenvoudig in gebruik voor marketeers en content editors. Waarbij je meetbare acties als aankopen in je shop, ingestuurde formulieren of bekeken content kan omzetten in vervolgacties die door je bezoekers als relevant worden ervaren. Een fijne relevante ervaring online met je merk leidt tot herhaalbezoeken en een stijgende waardering voor je merk. En vanuit die positie kun je alle aanwezige marketing tools inzetten om effectief te werken aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. Want online groei of een grotere naamsbekendheid realiseren vereist ook dat je beschikt over de technologie om dit te kunnen waarmaken.