Wat is een DXP of Digital Experience Platform?

Alles draait tegenwoordig om het leveren van een zo sterk mogelijk user experience voor je bezoekers, klanten of leden. Waar je jaren geleden nog kon volstaan met alleen een cms om je content te beheren, is het nu hard werken om te blijven voldoen aan de verwachtingen die bezoekers hebben

Sterke merken met een tegenvallende online user experience worden voorbij gestreefd door concurrenten die intuïtieve sterke online belevingen inzetten om bezoekers te binden.

Gebruik maken van een digital experience platform is een van de manieren waarop je als organisatie een betere user experience kunt bieden aan je bezoekers. Maar wat is een digital experience platform? Gartner zegt:

"A digital experience platform (DXP) is an integrated set of core technologies that support the composition, management, delivery and optimization of contextualized digital experiences".

Oftewel, het kunnen combineren van contentmanagement, digital marketing en e-commerce vanuit één platform teneinde de beste mogelijke user experience te leveren aan je bezoekers. Omdat je met een DXP beschikt over first party data die anders verspreid is over verschillende systemen, kun je deze inzichten inzetten om relevante, gepersonaliseerde en vloeiende belevingen te bieden aan iedere unieke bezoeker.

Denk bijvoorbeeld aan het personaliseren van content afgestemd op buyer personas of individuele bezoekers op basis van data die je zelf hebt verzameld binnen je platform.

Vanwege de combinatie tussen contentmanagement, krachtige digital marketing features en e-commerce is een DXP voor zeer veel bedrijven een uitstekende oplossing. Aan de ene kant zie je bedrijven die voorheen op Wordpress of Umbraco platformen zaten en meer uit hun online platform willen halen. Aan de andere kant maken ook veel organisaties die gefrustreerd zijn met de complexiteit van hun enterprise solution zoals Sitecore de overstap maken naar een DXP.

Uiteindelijk willen de meeste organisaties  'gewoon'  een platform dat er mooi uit ziet, snel is en eenvoudig in gebruik voor marketeers en content editors. Waarbij je meetbare acties als aankopen in je shop, ingestuurde formulieren of bekeken content kan omzetten in vervolgacties die door je bezoekers als relevant worden ervaren. Een fijne relevante ervaring online met je merk leidt tot herhaalbezoeken en een stijgende waardering voor je merk. En vanuit die positie kun je alle aanwezige marketing tools inzetten om effectief te werken aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. Want online groei of een grotere naamsbekendheid realiseren vereist ook dat je beschikt over de technologie om dit te kunnen waarmaken.

Ben jij klaar voor een DXP?

Onze digital maturity check geeft je direct inzicht!

Wat zit er in een digital experience platform?

Het uiteindelijke aantal features verschilt per leverancier, maar onderstaande functionaliteiten zou je minimaal terug kunnen verwachten in ieder DXP.

Ga in overleg met een partner die je helpt om jouw lijst met requirements op te stellen gebaseerd om wat je nu aan kunt zetten en waar je naar toe wilt groeien. Het is hiervoor belangrijk dat je grip hebt op je digital maturity.

Contentmanagement

Productie, opslag en distributie van content op een uniforme wijze over al je kanalen inclusief workflow management.

Digital marketing

Krachtige digital marketing features zoals Marketing automation, campagne management, email, A/B testen en personalisatie.

Digital commerce

Naadloze integratie tussen content en e-commerce in één platform zodat ook het productaanbod gepersonaliseerd kan worden.

Customer data platform

Alle interacties door individuele bezoekers met je dxp worden centraal opgeslagen en zijn inzetbaar om je beleving te optimaliseren.

Analytics

Inzicht in campagneresultaten en alle interacties per bezoeker met ieder touchpoint waardoor je continue optimaliseert.

Marketing automation

Automatiseer veel voorkomende marketing processen en hou je bezoekers verbonden aan je merk.

De uitgebreide marketingfuncties en first-party data stellen ons in staat om betere en rijkere gebruikerservaringen te creëren.
Michael van Dijk, Unitmanager APS IT-diensten

Kentico Xperience als veelzijdig DXP

Lees waarom veel bedrijven kiezen voor Kentico

Jim de Jager, DXP expert

Meet the expert

Wil je van gedachten wisselen over de toepasbaarheid van een Digital Experience Platform binnen jouw organisatie? Of wil je bepalen waar je nu staat qua digital maturity? Geef me een belletje op 0611418343.

Jim de Jager

Digital Experience Platform Expert