Eind 2019 ontstond de samenwerking tussen APS IT-diensten en Aviva Solutions, vanuit de zoektocht naar een nieuwe partner om het Sitecore 9 platform in beheer te nemen. Na een eerder redesign om het volledige dienstenaanbod van APS IT-diensten te showcasen, was het nu tijd om de stap te zetten naar een toekomstbestendig platform wat optimaal aansluit bij de strategische keuzes van APS IT-diensten.
APS IT-diensten behartigt de belangen van het (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Zo zorgt APS IT-diensten ervoor dat onderwijsorganisaties tegen een gunstige prijs en voorwaarden optimaal gebruik kunnen maken van ICT. Op deze manier neemt APS IT-diensten scholen en besturen werk uit handen zodat zij zich bezig kunnen houden met dat wat écht belangrijk is: goed onderwijs bieden!
Aanpak
Bij Aviva Solutions hanteren wij een full circle aanpak. Deze bestaat uit drie fasen: Think, Create en Evolve. In de Think fase leren wij de klant kennen en kijken we kritisch naar de vraag en de omgeving. In de Think fase draait het om de vertaling van doelstellingen en ambities naar een digitale oplossing die jouw organisatie helpt om die doelstellingen en ambities waar te maken.
Voor de meeste van onze klanten is de Create fase de spannendste fase: hun merk krijgt een online identiteit aangemeten, het ontwikkelplatform wordt ingericht en de ideeën worden tastbaar. Van de eerste zwart-wit-wireframes en sessies om de look & feel te bepalen naar een volledig uitgewerkt interactief eindproduct.
Na een uitgebreide test door zowel onze functionele als performancetesters is de nieuwe online gebruikerservaring een feit. In de Evolve fase kunnen wij onze oplossing voor jouw organisatie garanderen. We helpen je de conversie te verhogen, monitoren de performance en ondersteunen bij het doorvoeren van updates. Samen optimaliseren we je resultaten.
Gebruikte tools:
.Net Core, Azure API, Kentico Xperience 13 en Xperience commerce
Marketing features:
Activity tracking, Google Analytics 4, forms, e-mailmarketing, marketing automation, SEO, search en commerce
Ux/Design:
Figjam en Figma, RO Data-analyses uit Google Analytics en Hotjar.
“De overstap naar Kentico Xperience 13 heeft onze online groei mogelijk gemaakt. Door de verbeterde performance en SEO-prestaties verwachten we betere service te bieden met relevante informatie en producten. De uitgebreide marketingfuncties en first-party data stellen ons in staat om betere en rijkere gebruikerservaringen te creëren.” – Michael van Dijk, Unitmanager APS IT-diensten.
APS IT-diensten streefde naar een toekomstbestendig platform met sterkere performance, verbeterde zoekmogelijkheden en veel meer gebruiksvriendelijkheid dan het huidige Sitecore 9. Uit onze analyse kwam Kentico naar voren als ‘best fit'.
De relatief lage leercurve, kostenbesparing en gebruikersgemak gaven voor APS IT-diensten de doorslag om de overstap te maken. Daarnaast heeft Kentico Xperience 13 het mogelijk gemaakt om vanuit een centrale omgeving het marketing-, e-commerce- en contentmanagement te beheren en uit te voeren.
Lees hier meer over Kentico Xperience 13.
Als eerste hebben we op basis van bezoekersdata uit Google Analytics en Hotjar de prestaties van het oude platform geanalyseerd. En voerden we een gebruikersonderzoek uit door middel van cardsorting in FigJam. Uit dit onderzoek bleek al snel dat de UI niet voldeed aan de wensen. Een rommelig overzicht met verschillende verspringingen en inconsistentie in de data. Ook keuzes in het huidige ontwerp waren niet allemaal verantwoord of duidelijk meer. Hier moest een oplossing voor komen in de Create fase.
In de tweede fase Create vertaalden we de bevindingen van de Think fase naar concrete designconcepten, samen met een team van UX-designers, front-end en back-end developers en testengineers. Voor het beste online experience heeft ons UX-team veel aandacht besteed aan het verbeteren van verschillende processen in de website. Een groot deel hiervan was custom werk voor het login scherm en bestellingen binnen het platform.
Login
Wij hebben een custom login widget geïmplementeerd en integreert binnen het Kentico-platform. Deze custom login widget ondersteunt de complexe authenticatie. Door het gebruik hiervan kan een bezoeker tegelijkertijd inloggen en de organisatie selecteren waarvoor ze de bestellingen willen plaatsen.
Bestellingen
Het grootste deel van de orderafwikkeling wordt gedaan binnen Dynamics CRM, ondersteund door een volledige winkelwagen-implementatie binnen Kentico Xperience 13. Door het doorgeven van organisatie-, prijs- en productgegevens vanuit Dynamics CRM naar de Kentico-omgeving, kunnen functies voor verlaten winkelwagens worden gebruikt of kan de afrekenprocedure worden uitgebreid.
Check-out en complexe kost berekeningen
Een van de grootste uitdagingen was de check-out. Voor een zo prettig mogelijke user experience hebben we een widget ontwikkeld waarbinnen de volledige check-out wordt afgewikkeld terwijl de bezoeker steeds op dezelfde pagina blijft. Zo merkt de bezoeker bijvoorbeeld niets van de complexe prijsberekening die in Dynamics CRM uitgevoerd wordt en in deze widget wordt gepresenteerd. Hiermee hebben we een prettige en snelle gebruikservaring gecreëerd met minder stappen.
Slimme side-bar
Bij iedere stap in de check-out widget wordt een bezoekers ondersteund met relevante informatie. Zo wordt een bezoeker erop geattendeerd wanneer er aanvullende licenties nodig zijn om de bestelling af te kunnen ronden en voeren we een realtime check uit op de tekenbevoegdheid.
Content widgets
De nieuw ontworpen page templates en widgets maken de dagelijkse routine van content editors aanzienlijk gemakkelijker en sneller, waardoor een groot deel van hun dagelijkse frustraties werden opgelost. De prestaties en gebruiksvriendelijkheid hebben een groot effect op het werkplezier van de content editors van APS IT-diensten.
Door onze praktische aanpak hebben we samen met APS IT-diensten veel meer kunnen doen dan een standaard-implementatie wat leidde tot veel extra verbeteringen in het nieuwe online platform en een optimale user experience. En dat in een zeer kort tijdsbestek omdat de Sitecore-licentie al was beëindigd. Dat was alleen te realiseren was doordat Kentico een stuk minder complex is en de sterke samenwerking tussen APS IT-diensten en Aviva Solutions.
Digital marketing
Door de gebruiksvriendelijkheid van Kentico Xperience 13 heeft APS IT-diensten eindelijk een digital experience platform met uitgebreide digital marketing features die direct ingezet kan worden. Zo zijn ze een maand na livegang al overgestapt van Spotler voor het versturen van e-mails naar de e-mailfunctionaliteit in Kentico. En zijn de eerste marketing automation flows actief.
Momenteel werken wij ook samen met APS IT-diensten om hun Universal Analytics over te zetten naar de allernieuwste property binnen Google Analytics genaamd, Google Analytics 4. En is er regelmatig overleg met onze Kentico Xperience Marketing MVP, om zo het beste uit hun digital marketing platform te halen en te werken naar steeds groter succes.
Niet alleen APS IT-diensten en Aviva Solutions kijken terug op een succesvol project. Inmiddels is dit project door Kentico benoemd als Site of the Year in de categorie Education and Careers. Lees hier verder over in ons artikel.
Vraag je jezelf af hoe je vorm geeft aan je digitale ambities? Geef ons een belletje, we helpen je graag op weg!
We spreken dagelijks veel bedrijven met uiteenlopende digitale ambities en online struikelblokken. Je kan het zo gek niet bedenken of we hebben er al eens een oplossing voor bedacht en opgeleverd. Probeer 't eens, we horen graag van je.