Bouw een relevant e-commerce platform in een competitieve markt

In de online retailmarkt is het gedrag van consumenten in de afgelopen jaren flink veranderd. Klanten verwachten een naadloze ervaring over alle kanalen heen – van websites en sociale mediakanalen tot fysieke winkels. Om aan deze verwachting te voldoen, hebben e-commerce bedrijven behoefte aan een krachtig platform waarmee ze al hun kanalen kunnen bedienen. Een manier om dit ‘krachtige platform’ te realiseren, is door een omnichannel platform met Composable en Software-as-a-Service (Saas) diensten te bouwen. In het kort betekent dit een platform dat een naadloze klantenervaring biedt, dat opgebouwd is uit losse perfect passende services die via het internet aangeboden worden. 

De voordelen van één platform voor een omnichannel strategie 

Alle shopping kanalen van een bedrijf zo inrichten dat ze een naadloze consistente ervaring bieden, heet omnichannel marketing. Dit kan gedaan worden door verschillende platformen aan elkaar te koppelen, maar ook via één totaalplatform. Een enkel platform dat alle kanalen ondersteunt heeft drie belangrijke voordelen: 

1. Het is overzichtelijk

Als je maar één platform hebt, dan heb je een centraal overzicht van alle klantinteracties en gegevens. Dit maakt het vervolgens eenvoudiger om consistente ervaringen te leveren, ongeacht het kanaal dat je klant gebruikt.  

2. Het is actueel

Updates, zoals voorraadwijzigingen of prijsaanpassingen, worden direct doorgevoerd op alle kanalen. Dit voorkomt onduidelijkheid voor klanten en voorkomt problemen in de organisatie. 

3. Het is efficiënt

Doordat er maar één platform is, hoeft een content editor of productmanager niet te schakelen tussen verschillende systemen. Zo kan een Instagram post eenvoudig dezelfde content gebruiken als een banner op de website. Zo wordt content hergebruiken simpeler en sneller.  

Steeds meer bedrijven omarmen de omnichannel verkoopstrategie, en laten een enkel platform bouwen met Composable en Saas diensten. Traditionele monolithische platformen kunnen niet altijd dezelfde functies bieden. 

De uitdagingen van traditionele monolithische platformen

Veel traditionele e-commerce platformen zijn monolithisch van aard: dit betekent dat alle functionaliteiten –bijvoorbeeld heel verschillende functies zoals het product en voorraadbeheer, personalisatie en content management–nauw met elkaar verweven zijn binnen één systeem. Hoewel dit eenvoud kan bieden, brengt het ook beperkingen met zich mee: 

1. Niet specifiek

Het systeem biedt in de breedte veel functionaliteit. In praktijk zien we echter dat een deel hiervan niet gebruikt worden omdat het niet voor ieder bedrijf van toepassing is. Deze functionaliteit brengt echter wel kosten met zich mee in gebruik en beheer. Dat is vervelend, want hierdoor moet je voor onderhoud of licenties betalen die je niet gebruikt.

2. Minder flexibiliteit

Aanpassingen en/of uitbreidingen vereisen vaak complexe en tijdrovende ontwikkelprocessen omdat er rekening gehouden moet worden met de vele functies van het systeem. 

3. Hoge Kosten

Upgrades en onderhoud kunnen duur zijn. Bij sommige traditionele platformen moet zowel de software als de hardware bijgehouden worden, wat erg arbeidsintensief kan zijn.  

4. Trage Innovatie

Het implementeren van verbeteringen of nieuwe functionaliteit verloopt vaak traag. Dit verslechtert je concurrentiepositie, omdat je niet snel kan inspelen op veranderingen in de markt of nieuwe behoeften van je klant.


De kracht van een Composable platform

Een Composable platform is gebaseerd op een modulaire aanpak: dit betekent dat bedrijven specifieke, losse diensten kunnen kiezen en combineren om hun platform op maat samen te stellen. Denk hierbij aan een aparte dienst voor productbeheer, een andere dienst voor content management en weer een andere voor search.  De voordelen van deze aanpak zijn: 

1. Wel specifiek

Doordat je zelf losse diensten kan kiezen, kies je alleen wat je echt nodig hebt. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Dit wordt ookwel een ‘best-of-breed' aanpak genoemd. 

2. Flexibiliteit

Het is eenvoudiger om diensten toe te voegen of te vervangen naarmate behoeften veranderen. Hierdoor blijft een platform relevant, ongeacht hoe de markt zich ontwikkelt. 

3. Kostenbeheersing

Omdat je alleen betaalt voor de diensten die je daadwerkelijk gebruikt, kan je gericht en efficiënt omgaan met je budget.

4. Snellere innovatie

Nieuwe technologieën en diensten kunnen direct worden geïntegreerd zonder dat dit invloed heeft op andere delen van het platform.

Conclusie: neem een flexibel en overzichtelijk platform

Voor e-commerce bedrijven die mee willen gaan in een competitieve en snel veranderende markt, is een Composable platform gebaseerd op SaaS-diensten geen luxe, maar een noodzaak. Het biedt de flexibiliteit, schaalbaarheid en innovatiekracht die nodig zijn om aan de steeds hogere verwachtingen van klanten te voldoen. Bovendien kan je effectiever omgaan met je budget, omdat je alleen betaalt voor wat je echt gebruikt. Door deze technologieën te omarmen, kunnen bedrijven niet alleen efficiënter werken, maar ook unieke, gepersonaliseerde ervaringen bieden die hen onderscheiden van de concurrentie. 

Meer weten? 

Wil je weten welke aanpak het beste bij jouw organisatie past? Of ben je benieuwd hoe wij onze klanten helpen bij de keuze tussen All-In-One en Composable Commerce? Neem gerust contact met ons op! We denken graag met je mee. 


Meer over platformen 

Wat is een MACH-Architectuur?

Kenmerk jezelf door innovatie en flexibiliteit.

Lees verder >

Wat is All-In-One Commerce?

Kenmerk jezelf door eenvoud en stabiliteit.

Lees verder >

De verschillen tussen All-In-One en Composable Commerce

Hoe weet je welk platform bij jou past?

Lees verder >

Meer over Composable Commerce

8 redenen om over te stappen

Waarom bedrijven kiezen voor een Composable platform.

Lees verder >

4 belangrijke stappen bij de overstap

Waar je rekening mee moet houden bij de overstap.

Lees verder >

Probleemloos opschalen tijdens Black Friday

Leer hoe een Composable platform cruciale momenten opvangt.

Lees verder >

Onze e-commerce specialisten

Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.

Klaar voor de volgende stap?

Een nieuw e-commerce platform kies je niet zomaar. Zeker niet met de enorme hoeveelheid aanbieders van zeer uiteenlopende services. Waar doe je verstandig aan? Samen bepalen we de best passende technische oplossing die ondersteunend is aan je business doelstellingen. Benieuwd naar hoe wij e-commerce projecten aanpakken? We gaan graag met je in gesprek! Krijg de juiste inzichten!

Joost Meijles

E-commerce Solutions specialist

Roel Kuik

Online marketing specialist