In de online retailmarkt is het gedrag van consumenten in de afgelopen jaren flink veranderd. Klanten verwachten een naadloze ervaring over alle kanalen heen – van websites en sociale mediakanalen tot fysieke winkels. Om aan deze verwachting te voldoen, hebben e-commerce bedrijven behoefte aan een krachtig platform waarmee ze al hun kanalen kunnen bedienen. Een manier om dit ‘krachtige platform’ te realiseren, is door een omnichannel platform met Composable en Software-as-a-Service (Saas) diensten te bouwen. In het kort betekent dit een platform dat een naadloze klantenervaring biedt, dat opgebouwd is uit losse perfect passende services die via het internet aangeboden worden.
Alle shopping kanalen van een bedrijf zo inrichten dat ze een naadloze consistente ervaring bieden, heet omnichannel marketing. Dit kan gedaan worden door verschillende platformen aan elkaar te koppelen, maar ook via één totaalplatform. Een enkel platform dat alle kanalen ondersteunt heeft drie belangrijke voordelen:
Als je maar één platform hebt, dan heb je een centraal overzicht van alle klantinteracties en gegevens. Dit maakt het vervolgens eenvoudiger om consistente ervaringen te leveren, ongeacht het kanaal dat je klant gebruikt.
Updates, zoals voorraadwijzigingen of prijsaanpassingen, worden direct doorgevoerd op alle kanalen. Dit voorkomt onduidelijkheid voor klanten en voorkomt problemen in de organisatie.
Doordat er maar één platform is, hoeft een content editor of productmanager niet te schakelen tussen verschillende systemen. Zo kan een Instagram post eenvoudig dezelfde content gebruiken als een banner op de website. Zo wordt content hergebruiken simpeler en sneller.
Steeds meer bedrijven omarmen de omnichannel verkoopstrategie, en laten een enkel platform bouwen met Composable en Saas diensten. Traditionele monolithische platformen kunnen niet altijd dezelfde functies bieden.
Veel traditionele e-commerce platformen zijn monolithisch van aard: dit betekent dat alle functionaliteiten –bijvoorbeeld heel verschillende functies zoals het product en voorraadbeheer, personalisatie en content management–nauw met elkaar verweven zijn binnen één systeem. Hoewel dit eenvoud kan bieden, brengt het ook beperkingen met zich mee:
Het systeem biedt in de breedte veel functionaliteit. In praktijk zien we echter dat een deel hiervan niet gebruikt worden omdat het niet voor ieder bedrijf van toepassing is. Deze functionaliteit brengt echter wel kosten met zich mee in gebruik en beheer. Dat is vervelend, want hierdoor moet je voor onderhoud of licenties betalen die je niet gebruikt.
Aanpassingen en/of uitbreidingen vereisen vaak complexe en tijdrovende ontwikkelprocessen omdat er rekening gehouden moet worden met de vele functies van het systeem.
Upgrades en onderhoud kunnen duur zijn. Bij sommige traditionele platformen moet zowel de software als de hardware bijgehouden worden, wat erg arbeidsintensief kan zijn.
Het implementeren van verbeteringen of nieuwe functionaliteit verloopt vaak traag. Dit verslechtert je concurrentiepositie, omdat je niet snel kan inspelen op veranderingen in de markt of nieuwe behoeften van je klant.
Een Composable platform is gebaseerd op een modulaire aanpak: dit betekent dat bedrijven specifieke, losse diensten kunnen kiezen en combineren om hun platform op maat samen te stellen. Denk hierbij aan een aparte dienst voor productbeheer, een andere dienst voor content management en weer een andere voor search. De voordelen van deze aanpak zijn:
Doordat je zelf losse diensten kan kiezen, kies je alleen wat je echt nodig hebt. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Dit wordt ookwel een ‘best-of-breed' aanpak genoemd.
Het is eenvoudiger om diensten toe te voegen of te vervangen naarmate behoeften veranderen. Hierdoor blijft een platform relevant, ongeacht hoe de markt zich ontwikkelt.
Omdat je alleen betaalt voor de diensten die je daadwerkelijk gebruikt, kan je gericht en efficiënt omgaan met je budget.
Nieuwe technologieën en diensten kunnen direct worden geïntegreerd zonder dat dit invloed heeft op andere delen van het platform.
Voor e-commerce bedrijven die mee willen gaan in een competitieve en snel veranderende markt, is een Composable platform gebaseerd op SaaS-diensten geen luxe, maar een noodzaak. Het biedt de flexibiliteit, schaalbaarheid en innovatiekracht die nodig zijn om aan de steeds hogere verwachtingen van klanten te voldoen. Bovendien kan je effectiever omgaan met je budget, omdat je alleen betaalt voor wat je echt gebruikt. Door deze technologieën te omarmen, kunnen bedrijven niet alleen efficiënter werken, maar ook unieke, gepersonaliseerde ervaringen bieden die hen onderscheiden van de concurrentie.
Wil je weten welke aanpak het beste bij jouw organisatie past? Of ben je benieuwd hoe wij onze klanten helpen bij de keuze tussen All-In-One en Composable Commerce? Neem gerust contact met ons op! We denken graag met je mee.
Hoe weet je welk platform bij jou past?
Lees verder >Waar je rekening mee moet houden bij de overstap.
Lees verder >Leer hoe een Composable platform cruciale momenten opvangt.
Lees verder >Al meer dan 15 jaar bouwen we converterende e-commerce platformen voor onze klanten.