Zo kies je een nieuw Digital Experience Platform

Een nieuw online platform kiezen doe je niet zo maar. Vaak is er binnen de organisatie al een voorkeur voor een specifieke oplossing of in ieder geval de technische richting. Om zeker te weten dat je de juiste keuze gaat maken, zijn onderstaande checks belangrijk.

Uiteindelijk wil je een digital experience platform kiezen op basis van de requirements van de hele organisatie. Dit vereist een samenwerking tussen diverse teams in een organisatie om een verscheidenheid aan vereisten en verwachtingen voor elk team te begrijpen en vervolgens deze vereisten koppelen aan het juiste DXP. Waarbij het daarna ook van groot belang is dat deze oplossing de beste waarde voor je bedrijf zal bieden en in de huidige technologie-infrastructuur zal passen.

Het is belangrijk om de belangrijkste vragen en punten te verkennen bij het onderzoeken en beoordelen van een CMS-oplossing die mogelijkheden biedt voor het maken van bedrijfswebsites, het beheren van allerlei soorten inhoud, het ondersteunen van digitale marketinginspanningen en andere bedrijfsvereisten.

We geven je 4 checklists waarmee je tot de benodigde inzichten komt en de juiste keuze kunt maken voor jouw organisatie. En we hebben een vrij te downloaden ebook voor je met nog meer achtergrondinformatie.


Wat wil je bereiken met je DXP?

Het is een risico om je nieuwe DXP aan te schaffen op basis van een lijst features or technologieën zonder grip te hebben hoe goed een DXP je ondersteunt in je belangrijkste use cases. Stel jezelf de volgende vragen om tot een volledig antwoord te komen:

  • Welk doel dient je online platform gezien vanuit marketing, management en de branches waarin je actief bent?
  • Heb je interne processen gedefinieerd om grip te krijgen en houden op de huidige en toekomstige requirements vanuit business en IT? 
  • Voorziet het DXP dat je overweegt aan de requirements van alle afdelingen die hiermee te maken gaan krijgen?
  • Zijn er andere manieren waarop je onderzoek kan doen naar een nieuw platform die je nog niet hebt overwogen?
Wat wil je bereiken met je nieuwe DXP



Hoe ga je een nieuw dxp implementeren?

Hoe ga je een DXP implementeren?

Hoe je het DXP gebruikt om sites te implementeren, moet goed aansluiten bij je huidige eisen en toekomstige richtingen. Overweeg DXP's die flexibele opties bieden voor ontwikkeling, implementatie en ondersteuning. Stel jezelf de volgende vragen om tot een volledig antwoord te komen:

  • Ben je op zoek naar een platform dat kan meegroeien en aanpassen met de groei van je organisatie?
  • Bedien je actief in meerdere landen met verschillende talen?
  • Kun je de implementatie zelf verzorgen via de leverancier of heb je juist een oplossing nodig met veel partners en een actieve community?
  • Welke trainingen heb je nodig om de maximale waarde uit je nieuwe platform te kunnen halen?
  • Wat zijn de totale kosten en hoe hoog is de toegevoegde waarde?

Zo kies je een DXP ebook

Download dit handige ebook met extra tips.

Welke features moet het DXP hebben?

Ieder DXP heeft een minimale set aan digital marketing features. Bepaal vooraf welke voor jouw organisatie doorslaggevend zijn en optimaal aansluiten op je requirements. Stel jezelf minimaal deze vragen om tot een weloverwogen antwoord te komen:

  • Welke key features staan helemaal bovenaan de lijst van must haves?
  • Hoe belangrijk is voldoen aan AVG & privacy en het beschermen van deze persoonsdata binnen jouw organisatie?
  • Hoe belangrijk is content door je hele organisatie heen rond je producten of diensten, marketing en verkoop?
  • Welke features hebben je marketeers nodig voor de executie van effectieve online marketing?
  • Moet het nieuwe platform een omnichannel strategie ondersteunen waarmee je over al je kanalen communiceert en kunt monitoren?
Welke key features moeten er in je DXP zitten?



Is een digital experience platform ook de beste oplossing voor je?

Is een DXP ook echt de beste oplossing?

De keuze voor een DXP is voor veel organisaties een logische volgende stap in digitale groei. Stel voorafgaand aan de technologiekeuze vast dat dit voor jouw organisatie ook het geval is. Stel jezelf minimaal deze vragen om tot een weloverwogen antwoord te komen:

  • Is het belangrijk voor je om vanuit één online platform zowel contentmarketing, digital marketing en e-commerce te verzorgen?
  • Wil je de best mogelijke user experience kunnen bieden op basis van alle beschikbare individuele bezoekersdata?
  • Hoe belangrijk is een naadloze integratie van je CRM en ERP met je nieuwe online digital experience platform?
  • Ben je op zoek naar een schaalbare oplossing die meegroeit met je organisatie naarmate je digital maturity toeneemt?
Waarom wij graag Kentico DXP gebruiken?
Jim de Jager, DXP expert

Meet the expert

Wil je van gedachten wisselen over de toepasbaarheid van een Digital Experience Platform binnen jouw organisatie? Of wil je bepalen waar je nu staat qua digital maturity? Geef me een belletje op 0611418343.

Jim de Jager

Digital Experience Platform Expert