Verbeterde check-out ervaring voor Nevi-relaties 

Efficiënt en toegankelijk bestelproces

Nevi, de beroepsvereniging voor inkoop, contract- en supply management bundelt inzichten uit het bedrijfsleven, de publieke sector, onderwijs en wetenschap om het inkoopvak naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast biedt Nevi doelgerichte opleidingen, trainingen en evenementen aan om inkoopprofessionals te inspireren en stimuleren.   Het continue verbeteren van de customer experience van haar relaties is dan ook van groot belang. Daarom legt Nevi momenteel de nadruk op het verder optimaliseren van het bestelproces voor zowel nieuwe als terugkerende gebruikers, waardoor zij hun bestellingen snel en moeiteloos kunnen plaatsen. 

Soepele check-out ervaring bieden  

De aanleiding voor Nevi om dit project te starten, was om terugkerende gebruikers een soepelere check-out ervaring te bieden. Het doel is om een vergelijkbare gebruiksvriendelijkheid te bieden als grote e-commerce spelers zoals Bol.com en Coolblue, waar klanten met één klik kunnen doorgaan en in één oogopslag al hun relevante gegevens zien.   

In de oude situatie kon slechts één factuuradres handmatig worden ingevuld, wat onhandig was voor relaties die soms zelf betalen en soms de werkgever. Dit is nu opgelost met een nieuwe functie waarmee klanten uit meerdere adressen kunnen kiezen en deze beheren, waardoor ze eenvoudig tussen verschillende (bedrijfs)adressen kunnen schakelen in het bestelproces.  

Adresgegevens die voor het eerst zijn ingevoerd, werden eerder al opgeslagen in de Nevi-database. Nu zijn deze gegevens in een nieuwe, kortere en gebruiksvriendelijkere kaartvorm beschikbaar tijdens het afrekenen. Dit zorgt voor een snellere en efficiëntere check-out ervaring.    

Nevi-case-afbeelding-1-(2).jpg

Onze aanpak voor dit project  

Onze aanpak begon met het analyseren van de klantreis van verschillende gebruikersgroepen samen met Nevi. De verkregen inzichten hebben we vervolgens uitgewerkt in gedetailleerde designs. We hebben de volledige flow tot in detail en variaties uitgewerkt, inclusief micro-interacties, zoals het toevoegen, verwijderen, aanpassen van producten in je mandje tot aan inloggen en uitloggen.   

Elke stap moest naadloos in het proces passen, waardoor we elk scenario hebben uitgewerkt. Ons ontwikkelteam heeft deze designs vervolgens tot leven gebracht, waarbij tijdens de ontwikkeling voortdurend aandacht werd besteed aan details zoals tekst, grootte en kleur.   

Toegankelijk voor alle gebruikers  

Toegankelijkheid is een cruciale factor voor het verbeteren van de gebruikerservaring. Bij het ontwikkelen van de nieuwe check-out ervaring voor Nevi hebben we extra aandacht besteed aan het toegankelijk maken van onze oplossingen voor alle gebruikers, inclusief mensen met een visuele beperking. Zo is de adresselectiewidget volledig navigeerbaar met het toetsenbord en bevatten de knoppen voorleesfuncties, waardoor ook visueel beperkte gebruikers eenvoudig hun weg kunnen vinden.   

Door gebruik te maken van moderne web technologieën zoals het nieuwe dialoog-element, zorgen we ervoor dat de interactie intuïtief en efficiënt verloopt. Deze benadering biedt niet alleen voordelen voor gebruikers met beperkingen, maar draagt ook bij aan een algeheel soepelere en minder foutgevoelige gebruikerservaring.   

Complexe integratie van het ERP-systeem   

Een belangrijke ontwikkeling in dit project is de ondersteuning van de keuze uit eerder gebruikte adressen. Dit vereiste een uitbreiding van de complexe integratie tussen het ERP-systeem, B2C-platform en Kentico, omdat de klantgegevens van Nevi in de bestelstraat realtime uit het ERP worden gehaald. De grootste uitdaging was het koppelen van deze gegevens aan de website, wat werd opgelost door zelf een sterke integratie met Kentico te bouwen. Dit zorgt ervoor dat alle klantinformatie op één plek beschikbaar is en soepel door de bestelstraat kan worden verwerkt.  
  
Klanten kunnen eenvoudig hun gegevens beheren en snel door de checkout gaan, wat resulteert in een efficiëntere en prettigere gebruikerservaring.  

“Het samenwerken met Aviva verloopt soepel en vlot en gaat over het samen vinden van de best passende oplossing voor Nevi. In dit project naast de tester, business analist en ontwikkelaar ook met de UX-designer.” Erwin de Rooij, Functioneel Beheer Online Platforms bij Nevi.  

Het belang van het verbeteren van je gebruikerservaring  

Bij Aviva Solutions streven we er voortdurend naar om de beste gebruikerservaringen voor onze klanten te creëren. Ben jij geïnteresseerd in het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het maximale uit je website te halen? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw website naar een hoger niveau kunnen tillen.  

Ontdek hoe je de ledenervaring kunt verbeteren

Wil je weten hoe je als ledenorganisatie meer waarde kunt leveren en een blijvende impact kunt maken op je leden? Op deze pagina vind je praktische strategieën, inzichten en tools om de ledenervaring te optimaliseren. Download direct ons stappenplan en krijg toegang tot exclusieve tips die je helpen om jouw organisatie te laten groeien en de betrokkenheid van je leden te vergroten.

Lees meer