De belangenbehartiger van het basisonderwijs maakt strategische keuze voor replatforming en verruilt Sitecore 8 voor Kentico Xperience 13.
Wat begon met een wens vanuit APS IT-diensten om de zoekfunctionaliteit te verbeteren in het oude Sitecore-platform, eindigde in een replatform project om de IT-leverancier van het onderwijs te voorzien van een toekomstbestendig nieuw platform passend bij hun strategie voor de komende jaren.Eind 2019 ontstond de samenwerking tussen APS IT-diensten en Aviva Solutions, vanuit de zoektocht naar een nieuwe partner om het Sitecore 8 platform in beheer te nemen. Na een eerder redesign om het volledige dienstenaanbod van APS IT-diensten te showcasen, was het nu tijd om de stap te zetten naar een toekomstbestendig platform wat optimaal aansluit bij de strategische keuzes van APS IT-diensten.
Sitecore upgrade of een ander platform?
Eerder dit jaar liep APS IT-diensten tegen beperkingen aan in de zoekmachine. Een zorgvuldige analyse wees uit dat de search engine niet langer ondersteund werd binnen de huidige versie van Sitecore en vervangen moest worden. Daarbij was APS IT-diensten ook op zoek naar performance verbeteringen. De totale kosten voor de benodigde upgrade van het bestaande platform opende de deur voor het maken van een strategische keuze; Upgraden of replatformen?
Het nieuwe platform moest in ieder geval zorgen voor kostenverlaging, verbeterde performance en een ijzersterke zoekfunctionaliteit.
Kentico Xperience 13
APS IT-diensten vond in Kentico Xperience 13 'the best fit' voor hun organisatie. De relatief lage leercurve, kostenbesparing en gebruikersgemak gaven voor APS IT-diensten de doorslag. Alleen al de operationele kosten in Microsoft Azure zijn nu 9x lager dan voorheen.
Het feit dat Kentico Xperience 13 als digital experience platform uitstekende mogelijkheden biedt voor personalisatie en online marketing, maakt dat APS IT-diensten nu ook de tools in handen heeft om steeds de best mogelijke user experience te leveren.
Een paar flinke uitdagingen
Als bezoeker merk je er niets van, maar na het selecteren van de gewenste software-licentie volgt achter de schermen een complexe prijsberekening waarbij verschillende scenario's van toepassing kunnen zijn. Deze informatie wordt razendsnel ontsloten uit het CRM van APS IT-diensten en gepresenteerd aan de bezoeker. Omdat de user experience voorop staat heeft ons UX-team veel aandacht besteed aan het verbeteren van dit proces. Als bezoeker krijg je nu de berekening in veel minder stappen, in dezelfde omgeving gepresenteerd en wordt je stap voor stap geholpen door de slimme side-bar.
Zo word je via de sidebar voorzien van handige informatie en erop geattendeerd wanneer er aanvullende licenties nodig zijn om de bestelling af te kunnen ronden inclusief een realtime check op de tekenbevoegdheid.
Het fijne aan Kentico Xperience 13 als digital experience platform is dat APS IT-diensten beschikt over volwaardige e-commerce functionaliteit. Door de combinatie van contentmanagement, e-commerce en online marketing vanuit één platform wordt het optimaliseren van de user experience een stuk eenvoudiger.
Het afronden van dit project moest ook nog eens gebeuren in een zeer kort tijdsbestek vanwege de eindigende Sitecore-licentie. Iets wat alleen te realiseren was doordat Kentico een stuk minder complex is en het wederzijdse vertrouwen tussen APS IT-diensten en Aviva Solutions.
Het resultaat
Door de nauwe en prettige samenwerking met APS IT-diensten staat er nu een volledig nieuw online platform op toekomstbestendige technologie met een sterk verbeterde user experience.