Zeker nu, terwijl Xperience by Kentico in volle doorontwikkeling is, was er meer dan voldoende om over te praten met elkaar. De informele en overzichtelijke opzet van de partnerdag zorgt altijd voor interessante gesprekken.
Gezien het volle programma en de wens om zowel op business- als op technisch vlak zoveel mogelijk informatie te kunnen delen, bestond de dag uit 2 delen. Een business update voor iedereen in de ochtend, waarna de groep opsplitste in een commercieel en een technisch programma.
Business update
De dag begon met een verhelderende bedrijfsupdate van Petr Klouda, gevolgd door een boeiende roadmap presentatie van Dave Komarek. Sean Wright verzorgde een intrigerende demo en liet ons zien waar de echte toegevoegde waarde van Xperience by Kentico ligt.
Petr Klouda
Kersvers benoemde VP Strategic Partnerships, Petr Klouda, begon de dag met een inzicht in de resultaten van afgelopen fiscaal jaar. Op het gebied van omzet heeft Kentico haar doelstelling ruimschoots gerealiseerd. Dit laat zien dat er veel tractie is op het nieuwe Xperience by Kentico product. Daarnaast verwees hij naar de verwachte groei in het Gartner Magic Quadrant en de opvallende daling van Sitecore uit het leader segment, zie ook 2023 Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms.
Dave Komarek
In zijn presentatie haalde Dave Komarek onder andere cross website tracking weer aan wat klanten een mooi inzicht geeft in verkeersbronnen en daarmee ook content kan personaliseren op basis van individuele bronnen. In gesprekken met marketeers en marketingmanagers is het ook interessant om de reusable field schema’s te benoemen. Dit gaat hen helpen om efficiënter om te gaan met hun SEO-werkzaamheden.
Een nice to have feature is de AI rich text editor waarmee je AI kunt inzetten om direct een stuk content persoonlijker, zakelijker of korter te maken. Op zichzelf een kleine feature maar een uitstekende demonstratie van hoe Xperience by Kentico gebouwd is om marketeers en editors te ondersteunen in hun werk. Hetzelfde geld voor de koppeling met CoPilot waardoor editors makkelijker content creëren in MS Office en dit naar Xperience by Kentico kunnen brengen.
Sean Wright
Product Evangelist Sean liet op geheel eigen wijze zien Xperience by Kentico een innovatieve, hybride headless oplossing biedt voor het beheren en distribueren van content in alle kanalen waarin een organisatie actief is. Een terugkerende lijn in het verhaal van Sean was dat het belangrijk is om bij het opzetten van Xperience by Kentico projecten, uit te gaan van de nieuwe gedachtegang die gefocust is op het helpen van content editors en marketeers voor het managen van hun content over verschillende kanalen heen, dit is een andere gedachtegang die je een website gecentreerd project terugziet.
Roadmap
In de nabije toekomst komt er een visuele e-mailbuilder in Xperience by Kentico. Dat gaat een enorme stap voorwaarts zijn in de user experience bij het opstellen van e-mails. Met de introductie van smart folders creëert Kentico een extra dimensie aan het organiseren van content in de centrale contenthub. Op zichzelf geen enorme ontwikkeling maar het geeft wel aan dat Xperience by Kentico echt ontwikkeld wordt vanuit de wens om de gebruikers te ondersteunen in hun werkproces.
In het voorjaar zal Kentico haar strategie rondom e-commerce presenteren. Voor veel partners is dit een thema op de roadmap waar vol verwachting naar uitgekeken wordt.
Tenslotte was er ruim aandacht voor de migratie toolkit die steeds verder ontwikkeld wordt. Zeker als je straks vanaf concurrerende leveranciers middels de tool makkelijker kunt overstappen, bespaar je daarmee kosten die nu wellicht nog als drempel worden gezien. Genoeg om naar uit te kijken in ieder geval.
AIRA
Uiteraard is Kentico ook bezig met AI. En als het gezegd mag worden op indrukwekkende wijze. Speciaal voor toepassingen van AI is de afdeling AIRA opgericht. De eerste resultaten van AI-integratie zijn al zichtbaar in Xperience by Kentico. Denk hierbij aan het met AI-genereren van teksten voor in een e-mail of het aanpassen van het sentiment van een stuk tekst naar zakelijker of juist persoonlijker. In de toekomst kunnen we ook AI gaan terugzien voor content transformaties over alle kanalen heen, personalisatie en marketing automatisering.
Commercial track
Het middagprogramma bestond vooral uit licensing, inzicht in de resources en succes cases. Hiervan is in de partner portal veel van beschikbaar. Het trust center (Kentico Trust Center | SafeBase) is hieraan een nieuwe toevoeging.
Naast FC Mainz, zijn ook The Parking Spot en 2 andere grote partijen genoemd als succes cases. Opvallend hierin is dat de huidige klanten eigenlijk in ver uiteenlopende markten actief zijn en weinig andere kenmerken met elkaar delen. De overeenkomst is dat ze allemaal in heel uiteenlopende kanalen dezelfde content willen delen. Iets waar Xperience by Kentico bij uitstek voor geschikt is. Zeker als je weet dat de user experience in Xperience by Kentico voor ieder proces op maat gemaakt wordt om content editors en marketeers optimaal te ondersteunen.
De dag was niet alleen informatief maar het is ook altijd fijn om nieuwe en bekende gezichten te zien. Het geeft altijd een extra dimensie om elkaar in levenden lijve te ontmoeten. Met de roadmap en het tempo waarop Kentico doorontwikkeld aan de nieuwe SaaS-oplossing verwachten wij dat Xperience by Kentico voor veel bedrijven een ideale oplossing gaat zijn.